Down under

Hej hej hallå!
Ett bra tag sen sist jag skrev något men oj så mycket vi hunnit med att uppleva på den här veckan. Senast jag skrev befann vi oss i airlie beach för att åka ut på seglartur till whitsundays, två nätter och tre dagar. Båten vi åkte på hette, helt seriöst nu, "spank me". I mina öron låter det som en väldigt snuskig och risig partybåt haha. Men det var faktiskt ingen partybåt, risig dock. Första dagen på båten började helt okej, sen börjar molnen komma och det vart sämre och sämre väder. Vi fick iallafall snorkla första dagen. Alla var tvugna att bära våtdräkter på grund av stingrockor, jellyfish och sånt. Första gången jag såg ett rev på så när håll! Riktigt coolt.. Men luften var rätt kall så den första snorkelturen varade inte särskilt länge för oss. Upp i båten igen, ta av sig den där jäkla våtdräkten och sedan sitta och frysa tills vi torka. Sen kom regnet.. Det regnade så sjukt mycket och äskade och blixtrade. En stund låg blixten precis över oss, schysst att vi befann oss på vatten dåra! (.....) vi försökte göra det bästa av situationen och prata, hänga och lära känna nytt folk. Vi var en grupp på 27 pers, då vi var ganska många men kvoten av dom som var öppna och glada för att lära känna nytt folk var konstigt nog otroligt liten. Men vi hade kul ändå! Andra dagen fik vi gå i land på en av whitsunday öarna.. Så vackert!! Har massvis med bilder på kameran, men har tyvärr fortfarande inte laddat upp något.. Det var iallafall kritvita stränder och ja, hur fint som helst! Det var typ det bästa med hela whitsunday seglingen! Den morgonen hade vi faktiskt hyfsat väder, snorklade två gånger denna dag och gick iland på ytterligare en ö. Inget speciellt, en sandö. Men det var mysigt! På vår andra snorkeltur såg vi en stor fisk som hette elvis.. Tror sorten heter Maori wrasse (googla!), den var enorm i mina ögon, och den simmade nära och man fick "klappa"den när den åkte förbi. Vi fick även mage den, och aaaaldrig någonsin har jag sett så mycket fiskar runtomkring mig haha! Sen käkade vi iallafall middag och så kom regnet igen.. Inte lika grovt som dagen innan iallafall. Men alla härdade ut och satt uppe på däck för lite goon-time och skönt häng! (Goon är ett billigt, äckligt vin som precis ALLA dricker här i Australien)

Sista dagen gick vi upp tidigt för att snorkla för sista gången och sedan tillbaka till hamn. Hade en rätt så underbar resa, förutom att besättningen på båten var lite otrevliga, maten var fruktansvärt dålig med tanke på pengarna vi la ner på den resan. Vi funderade faktiskt på att ringa resebyrån vi bokade med och klaga på den dåliga servicen..
Vi stannade en natt i airlie beach, träffade två jättegulliga tjejer från Sverige som vi hängde med den kvällen och massa andra. Men det var bara fulla, jobbiga schoolies överallt. Men vi hade kul ändå, somnade gott i en normal säng istället för de trånga kabinerna på båten.

De bästa svenska tjejerna på whitsundays!!

Lyckliga tjejer tillbaka i airlie beach

Vi igen

Hela seglargruppen från whitsundays

Larvar oss i sanden

Dagen efter checkade vi ut från hostelet, drog ner till lagunen och chillade ett bra tag innan bussen som skulle ta oss ner dit jag är just nu, rainbow beach. Bussresan från airlie hit tog 15 timmar.. Helt galet! Men vi sov typ större delen av resan hit. Eller försökte åtminstone. Inte det lättaste att sova i en trång buss.

Vi kom iallafall hit, hade redan bokat hostel eftersom att det ingick i våran fraser Island tur. Det vi bokade var två nätter och tre dagar ute på fraser och fick sedan tre nätter "gratis" på ett hostel här i rainbow.
Fredag morgon åkte vi till fraser! Turen var med bilar, riktiga jeepbilar. Skit kul, vi åkte i sand och i "vildmarken" eller vad man säger. Vi fick en riktigt bra grupp på åtta st. Två från Kanada, en från Amerika, två från Tyskland och så vi tre svenskar. Fick se så balla saker på fraser, sådana otroliga vyer och häftig natur. Fraser är världens största sandö sååå... Det var otroligt mycket sand haha! Stora vågor, turkost hav, stjärnklar himmel, regngvattensjöar.. Allt var helt otrolig vackert och lite breathtaking. Har även maaassor av bilder från den här resan. Riktigt fina naturbilder, roliga videos och allt möjligt! Vi fick även se sköldpaddor, delfiner och såklart dingoes. Sån underbar resa som var värd varenda dollar!!

Vi kom tillbaka igår eftermiddag, trötta och lite halvslitna efter dagens aktiviteter. Vi fick gå drygt 1 timme och 15 minuter i sand. Skållande het sand. Och dom som vet hur jobbigt det är att gå i sand kan ju bara tänka sig hur det är att gå i sand så lång tid, som dessutom är varm och en sol som bränner så in i..... Men det var värt det, sjön som var målet var underbar. Vi fick iallafall ta en välbehövlig dusch efter att inte ha duschat på tre dagar haha! Käkade middag på hostelet och satt mest och prata hela kvällen. Gick och la oss väldigt tidigt för att kunna käka pannkakor ill frukost klockan sju. Gratis smakar bäst! Nu ligger jag i en hängmatta här och bara tar de lugnt. Pratat med mamma och pappa och fick se karma. Saknar hemma lite nu faktiskt, saknar det bekväma med att kunna äta vad som helst, skön säng osv. Men vi börjar komma in så i de här livet så allt börjar kännas som vardag och våran livstandard har sjunkt otroligt. Men det är ju bara positivt.

Är så glad att vi faktisk kom iväg på den här resan, nu när jag är här, även fast jag bara varit här i tre veckor känns det som att det var precis det här jag behövde. Få lite avstånd, klara mig själv, träffa människor som får mig att bli en bättre människa. Allt är så underbart lätt känns det som. Just nu har jag så mycket att se fram emot också, får träffa Amanda på onsdag vilket jag längtar till, sen ska vi ner till Byron och alla säger att det är det bästa med hela Australien... Galet det här!! Vill dela med mig av alla känslor, tankar och bilder mm det går ju nästan inte. Bilder kommer komma inom en snar framtid dock. Så länge kommer lite iPhone bilder :)
Massor av kramar till er där hemma, saknar alla!

Fia precis innan vi går på färjan som tog oss till fraser!

Riding in tha caaar

Nästan hela gruppen

Lagar lite middag första kvällen (sån skillnad på maten från whitsundays, här fick vi riktig mat för en gångs skull!)

Sjukt härlig bild på oss

Skeppsvrak på fraser

Singoskylt. Kan inte förstå att dom små söta hundarna kan vara så farliga..

Lite mer bilbilder

Såhäär skönt har jag det dåå